Wednesday, January 14, 2015

Kerana aku lelaki [Bab 1]


Tenangnya suasana pagi ini. Jubah hijau muda bercorak batik, dengan rambut berombak yang ditutup dengan topi graduasi ini cukup menampakkan jiwa keremajaan aku. Dari jauh aku memerhatikan sekumpulan mahasiswa sedang bergurau-gurau sesama mereka. Terpampang kegembiraan diwajah masing-masing. Hari ini aku telah beroleh segulung ijazah.  ‘Alhamdulillah, pagi ini amat bermakna bagi aku, kepayahan, keperitan dan pengorbanan aku selama 4 tahun di universiti akhirnya membuahkan ini. Ya, ini’ desis  hatiku yang kagum dengan diri sendiri sambil menggenggam kuat scroll ijazah aku ini. Aku menghela nafas lega.

“Rindu ke?” tiba-tiba terdengar suara comel seorang perempuan berbisik betul-betul dibelakang telingaku. Dia seolah-olah mengerti akan perasaan aku tika itu.

Terkejut dengan bisikan itu, aku terus menoleh kearahnya.

 “Oh, kau Ida… ingatkan siapa tadi, berani kau peranjatkan  aku,” balasku spontan sambil mengejar Ida. Kami memang dah kenal dan rapat sejak dari sekolah menengah lagi. Sikap nakal dan kelakarnya memang tidak pernah lekang dalam diari hidup aku.

“Eh Aeril kenapa kau ni, malulah orang tengok. Nanti kalau orang ingat aku isteri kau macamana?” Kata-kata Ida itu memberhentikan kelakuanku sebentar. Aku terus memandang pada Ida yang masih tidak berhenti  ketawa. Ketawa itulah yang menceriakan hidup aku sepanjang berkenalan dengannya. Dialah sahabat yang tak pernah lari dalam susah dan senang hidup aku. Gurauannya sentiasa mengisi ruang hidup aku tatkala ceria mahupun sedih.

 “Hey Nur Khalida, I don’t like Malaysian girls at all okay. Not my taste ” kataku dengan penuh nada memerli. Bukannya aku tidak suka kepada Ida, cuma aku hanya menganggapnya sebagai kawan sahaja. Kalau nak dilihat dari paras rupa dan penampilan  , memang sesuai dengan perwatakannya yang digilai ramai lelaki sejak dari sekolah menengah lagi. Aku  masih tidak faham mengapa dia tidak mempunyai teman lelaki sehingga kini. Itulah yang membuatkan aku respect padanya. Seorang perempuan yang digilai ramai lelaki, tetapi tidak pernah mengambil kesempatan mahupun berhubungan membatasi syariat.

“Kau jangan nak mengada-ngada panggil nama aku macam tu kat sini ye. Kau memang tak habis-habis nak aku cubit kau kan?” ucap Ida dengan nada sedikit tegas sambil cuba untuk mencubit aku. Maklumlah, dia tak suka dipanggil dengan nama penuh begitu. Dia hanya dikenali dengan nama Ida oleh rakan-rakannya dari dulu hingga sekarang. Walaupun cara berpakaian seperti seorang perempuan, tetapi perwatakan dia seperti seorang lelaki. Mana tidaknya, dialah satu-satunya perempuan dalam adik-beradiknya yang seramai  empat orang. Sebelum melangkah ke sekolah menengah, dia tidak pernah menjiwai ciri-ciri seorang gadis dan tidak mempunyai ramai kawan yang sejantina dengannya. Cuma Rehan dan aku yang menjadi kawan rapatnya dari sekolah menengah hingga sekarang.

“Kau datang sini buat apa?” sambungku lagi untuk mengelakkkan diri dari terus menjadi mangsa keganasan Ida.

“Yelah, Putera Aeril Akif. Minah not your taste ni memanglah tak diundang.” jawab Ida dengan nada merajuknya yang mengada-ngada.

 “Hoi, kenapa pagi-pagi lagi dah muka merah kawan aku ni? Ada apa-apa ke yang aku terlepas?” muncul suara sinis dari belakang Ida. Ida terperanjat, dengan pantas dia terus mengawal riak mukanya yang sedikit kemerahan sebentar tadi.

 ‘Ya Allah, gembiranya aku, kau pertemukan kami semula setelah sekian lama, terima kasih Ya Allah.’ Kelihatan Rehan pantas menuju kearah Ida. “Hah, kenapa ni, mesti ada apa-apa” tanya  Rehan lagi.

“Apa yang kau orang bincang ni?” Tanya Rehan bersungguh-sungguh. Rehan memang tegas kalau ada rahsia antara kami yang tidak diketahuinya.

“err… “

“kami borak-borak kosong je. Takkan kau tak tahu Aeril ni, tak habis-habis nak usik aku” balas Ida pantas memotong percakapanku. Aku hanya mampu tersenyum mendengar jawapan Ida itu. Masih sempat dia kenyitkan matanya padaku ketika itu. ‘Nasib aku kawan baik kau Ida, kalau tak...’ desis hatiku. Kenakalan Ida itu sudah lama aku hadam. Sehinggakan kadang-kadang orang lain sudah mula salah faham terhadap perhubungan kami berdua. Aku tak kisah. Cukuplah Ida, Rehan dan aku sahaja yang memahami hubungan kami ini.

“Oh, aku ingatkan Aeril ni dah ada pasangan hidup” balas Rehan dengan nada yang agak memerli.

“Tak lah, dia masih menunggu seorang perempuan yang sesuai dengan taste dia” luah Ida dengan gaya manjanya sambil memerhatikan aku. Aku tahu dia sedang memerli terhadap kata-kata aku sebentar tadi.

“Betul tu. Dahlah, aku dah letih melayan si Ida ni. Kalau nak dilayankan dia, sampai ke esok pon tak habis. Oh ya, bila kita nak makan sama-sama. Lagipun kan dah lama kita tak jumpa. Aku rindu sangat dekat kau Rehan. Kalau si Ida ni, hampir setiap hari aku dah tengok muka dia.” sambil membetulkan topi graduasi, kata-kataku itu mentertawakan kami bertiga.

“Kalau Aeril yang belanja aku on je. Jom kita ambil gambar kat sana tu, tinggal kita sahaja dekat sini.” ajak Ida tiba-tiba. Baru aku sedar, semua orang sudah mula beredar dari situ. Cuma aku sahaja yang belum bergambar dengan jubah graduasi ni. Inilah detik yang paling bermakna dalam hidup aku. Akhirnya angan-angan untuk bergraduasi tercapai jua. Kehadiran kawan rapat aku ini sedikit sebanyak mengubat rasa sedih diatas ketidakhadiran ibuku dihari bahagia aku ini. Aku faham atas kesibukan ibu untuk mengurus dan membesarkan adikku yang masih bersekolah di kampung. Suasana ceria itu tiba-tiba menjadi sepi sebentar

“Aeril, kenapa ni? Cepatlah.” Ajak Rehan dan Ida. Aku mula tersedar akan kehadiran mereka berdua. Keletah mereka berdua yang sudah bergambar mendahului aku menceriakan aku semula.


“Hei, siapa yang graduate sekarang ni?”  tanyaku dengan sedikit tegas. Mereka berdua hanya tersenyum melihat telatah aku ketika itu. Kami bergambar bersama dan meloncat keriangan.


*bersambung...

0 comments:

Post a Comment